U bent hier

Merkstrategie voor kerken

dinsdag 22 september 2015 - 17:38

"Beschouw je kerk als merk." Dat is het advies wat Marlo Reeders, directeur van de Grote Kerk in Naarden, kerken wil meegeven die zichzelf opnieuw moeten positioneren. "Voor Naarden staat kwaliteit bovenaan en dat is doorgevoerd van de koffiekeuze tot aan een comfortabel binnenklimaat. Duurzaamheid is voor de Grote Kerk van Naarden geen doel op zich, maar onderdeel van een strategie om de kerk toekomstbestendig te maken."

Dat het slecht gesteld is met de bezetting van de kerken, is geen nieuws. De komende tien jaar komen mogelijk maar liefst duizend kerken leeg te staan. Om hierop te anticiperen is in 2014 de Agenda Toekomst Religieus Erfgoed opgesteld met 7 agendapunten, waaronder 'Gebruik, exploitatie en financiering'. Onlangs is ook het project 'Adopteer een kerk' gestart waarin de komende 10 maanden gewerkt gaat worden aan de '10 geboden voor de herbestemming van een kerk'.

Reacties