Onderzoek naar interesse religieus erfgoed in Nederland

Nederland telt een groot aantal kerken, kloosters en synagogen die betiteld kunnen worden als religieus erfgoed. Deels hebben de gebouwen nog steeds een kerkelijke functie maar, mede door de ontkerkelijking, krijgen steeds meer kerken en kloosters een andere bestemming. Een aantal gebouwen behorende tot het religieuze erfgoed is (permanent) te bezichtigen maar een groot deel is, buiten de erediensten, slechts beperkt toegankelijk zoals op Open Monumentendag.

De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed wil het Nederlands religieus erfgoed voor een breed publiek ontsluiten. Natuurlijk voor de Nederlandse bevolking maar ook voor de miljoenen toeristen die jaarlijks ons land bezoeken. Om dit te bereiken is een strategisch marketing plan nodig. Bouwstenen voor dit strategisch marketingplan zijn een analyse van het aanbod, inzicht in de huidige bezoekers (profiel), een concurrentieanalyse en een onderzoek naar het bezoekpotentieel. Dit rapport geeft inzicht in de resultaten van deze analyse. De resultaten zijn verkregen middels deskresearch en een aanvullend onderzoek onder (potentiele) bezoekers uit Nederland, Belgiƫ, Duitsland en Italiƫ.